Baby,Sarang Hae Yo

Assalamualaikum...anyong XD
21 Januari 2008,my baby dilahirkan. Maksud baby,anak buah pertama aku. Kenape panggil baby? yah,aku yang mulakan panggilan tu,sebab baby comel,baby face la katekan. Mase umur die nak dekat 1 tahun,aku panggil die baby,sampai sekarang melekat nama tu. Manja gitu. Baby. Mase aku cuba untuk membantu kakak ipar aku,jage die...aku takut sangat. Aku takut nak jage baby yang baru lahir. Padahal mmasa tu baby dah 3 bulan lebih. Aku jage die lepas balik sekolah. Baby lahir mase aku baru 13 tahun. Jarak aku dengan die baru 13 tahun. Kerje aku cuma buat susu die dan dodoikan die. Aku bertambah benci die menangis tak henti,rupe-rupenye die BERAK. Huh..pertama aku basuh berak die. Euw geli! Aku takut nak basuh sebab die masih kecik,tak tahu lagi nak berdiri. Jadi aku telefon abah. Di bawah ini percakapan kami.
Aku : Abah!!! Macam mane ni..?! Baby berak!
Abah : Hah? Berak? Basuhlah
Aku : Maksud abah,basuh berak baby? Eee,adik tak nak la! Adik bukan pernah basuh berak die! Tak geti la dik.
Abah : Ish,basuh je la. Pegang baby,jirus la berak dieguna air,senang je.
Aku : Kkk,adik try *erm aku tak de pilihan lain,kene jgak basuh berak die,ye la takkan aku nak mentak abah balik,abah kan tngah keje.
Yeah,aku berjaye basuh berak die! *excited aku,sebab aku suka jage baby yang comel
Tapi sebaliknya,mase jage pembelajaran aku agak terganggu,bile balik sekolah kene jage die,bile malam nak buat keje sekolah,penat. Tapi aku cuba uruskan mase aku dengan baik.
Mase berlalu sekelip mate,lepas 3 tahun aku jage die,rase macam tak percaye je,tengok die sekejap je membesar *agaknye macam ni perasaan seorang ibu bile menjage anaknye.
Erm,tapi mase aku form 3,tahun yang paling stres. Aku dipilh sebagai pelajar elit. Jadi pelajar elit,aku kene datang awal ke sekolah,seawal 7 pagi. Selalunya aku datang pukul 7:20 cam tu. Haih,bile malam,pukul 8,aku kene pergi asrama,tuisyen dengan budak asrama. Wee,tuisyen free. Sepatutnya aku tak payah pergi,tapi disebabkan warden asrama kat situ ibu angkat kami disekolah. Setiap pelajar ade ibu angkat untuk bantu pembelajaran anak murid mereka. Penat sangat tahun ni,balik dari sekolah kene jage baby sebab along ngan kak ayu (ayah dan ibu baby) dan abah ngan mak kerje. Mase aku singkat sangat mase waktu petang,aku curi masa,semasa baby tidur. Lepas habis je PMR. Along ngan kak ayu,buat keputusan nak tinggal Seremban. Sebab kak ayu ngan along nak bertukar kerje kat sane. Kak Ayu,tanye aku.
Kak Ayu : Adik tak penat ke jage baby?
Aku : Mesti la penat tau tak? * tibe2 ayat tu terkeluar dari mulut aku lepas pertanyaan dari kak ayu. Aku tak sangke pun yang aku akan cakap macam tu. Mase tu mood aku moody sangat,dan sebelum tu aku agak marah sedikit dengan sikap kak ayu.
Macam tak percaya,kak ayu tekad nak pindah Seremban. Kak Ayu juga ambik keputusan nak hantar baby kat Tembangau rumah mak die. Mase tu perasaan aku biase je.
Tapi lepas beberape hari je,Kak Ayu,Along dan baby pindah. Aku mula rindu.Aku mula sedih. Aku rindukan masakan kak ayu yang sedap,aku rindu sifat yang agak rajin membantu aku mengemas rumah dan yang aku paling rindu baby. Acu rindu baby! Itu ayat yang keluar bile aku datang Tembangau jumpe baby. Bile jumpe baby,aku akan pastikan baby,cium pipi kanan aku ,cium pipi kiri aku ,cium dahi aku dan pelu aku. Semalaam 21 Januari 2013,hari lahir baby. Aku ucap happy birthday sekilas lalu. Aku harap kehadiran aku sudah bererti buat baby. Biarpun baru semalam aku jumpa die,kenangan aku dengan baby sentiasa terpahat dihati. Aku nak jage die,nak ambik die tinggal dengan aku. Tapi mak kate,biar la baby tinggal sane,baby kan dah masuk pra-sekolah. Niat aku terhenti,namun perasaan keibuan aku mase jage die,memberi aku sebuah pengalaman di awal usia remaja ku. Acu sayang baby. Sarang Hae Yo maksudnya Aku Sayang Kamu dalam bahasa Korea.
Nurul Ain Syakirah

No comments:

Post a Comment

See life, Make it better